TERRY DUNLEAVY AGAINST NEW ZEALAND HERALD

Case Number: 3112

Council Meeting: SEPTEMBER 2021

Verdict: No Grounds to Proceed

Ruling Categories: Bias
Columnists Opinion
Politicians

Overview

Terry Dunleavy complained about an opinion piece published on 11 September 2021 on the New Zealand Herald website, headed The Spinoff: New Zealand urgently needs a serious opposition leader. It was initially written by Toby Manhire for The Spinoff. The piece was a “scurrilous opinionated attack on the Leader of the Opposition”, Mr Dunleavy said. It appeared online the same day as the print edition of the Weekend Herald claimed it was “proudly independent”. Such “mendacity” should be stopped by the Media Council, Mr Dunleavy said.

This is a straightforward opinion piece, clearly labelled as such. Mr Manhire is entitled to express his opinion and the NZ Herald is entitled to publish it. The Media Council notes that although balance is not required in an opinion piece, Mr Manhire did record his support for Judith Collins’ trip to Wellington to question the Government in Parliament and was open about The Spinoff’s connection with Dr Siouxsie Wiles, the scientist Ms Collins had criticised. Content sharing arrangements are common and completely acceptable in New Zealand, and the Council can see no evidence of untruthfulness on the part of the Herald as claimed by Mr Dunleavy.

There are insufficient grounds for the complaint to proceed.

Complaints

Lodge a new Complaint.

MAKE A COMPLAINT MAKE A COMPLAINT

Rulings

Search for previous Rulings.

SEARCH FOR RULINGS SEARCH FOR RULINGS
New Zealand Media Council

© 2021 New Zealand Media Council.
Website development by Fueldesign.

Reach Us

NZ Media Council
79 boulcott street
Wellington, 6011
New Zealand

PO Box 10 879,
Wellington, 6143